Jakimi emocjami kierują się klienci podczas zakupów? Wbrew pozorom – odpowiedź jest dosyć prosta i związana z instynktem… przetrwania. W wielkim skrócie, można powiedzieć, że klient dąży do własnego zysku oraz chce uniknąć jakiejkolwiek straty. Kluczową emocją, którą odczuwa jest więc… lęk przed wykorzystaniem. Jaka lekcja wypływa z tego dla Ciebie? Żeby lepiej sprzedawać, musisz wiedzieć, jak sprawić, aby klient Ci zaufał i bez obaw skorzystał z Twojej oferty.
Zastanawiasz się, czego mogą obawiać się klienci robiąc zakupy w internecie? Otóż takich rzeczy może być sporo (choć oczywiście te obawy mogą być bezpodstawne), np.
- obawa, że sprzedawca nie wyśle towaru, mimo, że otrzymał zapłatę,
- strach, że produkt nie będzie taki, jak wynikało z opisu,
- brak zaufania do sprzedawcy, którego nie zna i z którym nie nawiązuje żadnej relacji przed zakupem (zupełnie inaczej jest w sklepie stacjonarnym, gdzie klient spotyka się ze sprzedawcą)
Oczywiście jest sposób, żeby te wszystkie obawy zminimalizować, jak?
1. WIARYGODNOŚĆ – Pokaż klientom, kto już skorzystał z Twojego produktu.
Chcesz, by ktoś przestał odczuwać lęk przed stratą? Spraw, by Ci zaufał! Praktyka pokazuje, że nie ma innego równie skutecznego sposobu. Ze wszystkich reguł najczęściej stosowany jest społeczny dowód słuszności.
To niezwykle ważna reguła, która ułatwia konsumentom podejmowanie decyzji. To dzięki społecznemu dowodowi słuszności mamy z głowy porównywanie, wypytywanie innych, testowanie produktów, ponieważ już “100 osób skorzystało z naszych usług” albo „5000 zadowolonych klientów stało się posiadaczem “tego-a-nie-innego” produktu”.
Dlatego warto zachęcać zadowolonych klientów do komentowania i oceniania produktów, czy wystawiania “gwiazdek” na portalach społecznościowych. To prawdziwy arsenał argumentów dla nowych klientów Twojego sklepu! Zbieraj pochlebne opinie o swojej działalności i często się nimi chwal, np. na profilu Facebookowym. To, co mówią o Tobie inni wzbudza większe zaufanie niż to, co mówisz o sobie sam.
2. ZROZUMIENIE – Pokaż, że chcesz uniknąć niejasności.
Boimy się tego, czego nie rozumiemy. Właśnie dlatego Twój przekaz musi być przejrzysty i zrozumiały bez potrzeby interpretacji. Nie zakładaj naiwnie, że Twój klient ma kompletną wiedzę na dany temat. Uprość komunikację, nie pozwól, by forma przerosła treść. Nie bądź wieloznaczny, niezrozumiały, bo tym samym możesz stać się podejrzany w oczach klienta.
Dotyczy to zarówno opisów produktów, tekstów, które widnieją na stronie www, e-maili, czy rozmów telefonicznych. Słowem… wszelkich komunikatów, które kierujesz do swojego klienta. Redukuj go do najprostszej możliwej postaci, używaj konkretnych liczb, zamiast zawiłych porównań. Mów językiem prostym i zrozumiałym.
3. RELACJA – Zbuduj trwałą więź opartą o spersonalizowaną komunikację.
Klient musi czuć, że przekaz jest adresowany tylko i wyłącznie do niego. Stosuj formy odpowiednie do kontekstu i profilu swojej marki. Zwracaj się jednak bezpośrednio do swojego odbiorcy, ponieważ pozwoli Ci to zbudować bliższą relację, która pomoże w późniejszej sprzedaży. Zawsze chętniej kupujemy od kogoś, kogo znamy.
Pamiętaj, aby nie zasypywać swoich klientów zautomatyzowanymi wiadomościami marketingowymi. Ważne, aby w mailach, które wysyłamy do klientów, przedstawić siebie w roli eksperta i przyjaciela. Trzeba pamiętać, że klient nie jest gotowy do zakupu w momencie zapisania się na listę.
Nawiązywanie relacji warto zacząć więc od maila powitalnego, zaproponowania pomocy, przesłania ciekawych informacji, newsów itp. Nie można być nachalnym. Maile sprzedażowe i promocyjne nie mogą dominować. Jeżeli klient poczuje, że może nam zaufać sam poprosi o to pomoc, a stąd już prosta droga do pozyskania oddanego klienta.
Chcesz zacząć sprzedawać w internecie już teraz? Sprawdź WP Seller – gotowy sklep internetowy, bez prowizji i abonamentu. Płacisz tylko raz i otrzymujesz gotową platformę ze wsparciem naszego supportu. Zobacz teraz.
Przeczytaj też:
[elementor-template id="18339"]