5 modeli biznesowych, które z powodzeniem wykorzystasz do sprzedaży kursu

Chcesz uruchomić swój pierwszy kursu internetowy, ale nie masz wystarczająco dużo środków? A może już nad nim pracujesz, lecz nie masz jeszcze pomysłu, w jaki sposób go sprzedawać i jak na nim zarabiać? Mimo tych rozterek – masz szczęście. Nie wierzysz? To posłuchaj!

Żyjesz w czasach, w których cały czas możesz obserwować powstawanie nowych, wręcz niezliczonych, modeli biznesowych. Dzięki olbrzymim możliwościom, jakie oferuje internet – małe firmy wyrastają na gigantów. W dodatku robią to w sposób, który jeszcze kilkanaście lat temu nie przyśnił się nawet noblistom z ekonomii.

W tym artykule podsuniemy Ci pomysły na 5 nowatorskich modeli biznesowych, które możesz wykorzystać do sprzedaży swojego kursu internetowego, a kto wie, może jeden z nich okaże się strzałem w dziesiątkę i pozwoli zdominować rynek!

1. Cash Machine (Przedsprzedaż)

To koncepcja biznesowa, która w tłumaczeniu na język polski znaczy po prostu “bankomat”. To nic innego jak sfinansowanie kosztów związanych z kursem, jeszcze zanim zaczniesz go sprzedawać.

Przykładem takiego modelu są wszelkie kursy sprzedawane w formie przedsprzedaży. Kursant, który zapisuje się i opłaca kurs, np. pół roku przed jego oficjalną sprzedażą, otrzymuje zazwyczaj specjalny rabat. Jest zadowolony, bo może kupić kurs w promocyjnej cenie, a dzięki temu Ty otrzymujesz pieniądze, które możesz zainwestować w wydanie kursu.

O tym, jak zorganizować przedsprzedaż przy pomocy platformy WP Idea, przeczytasz w tym artykule: „WP Idea: 2 funkcje przydatne przy projektowaniu Twojego kursu. Zobacz!”

2. Crowdfunding

Ten model biznesowy, podobnie jak powyższy, zakłada finansowanie kursu, jeszcze przed jego oficjalnym uruchomieniem.

Crowdfunding, który nazywany jest również finansowaniem społecznościowym, od kilku lat sprawdza się coraz bardziej na całym świecie. To forma dobrowolnego wsparcia od klientów, którzy zainteresowani kursem wpłacają określone kwoty w zamian za obietnicę dostarczenia danej usługi lub produktu. Cechą Crowdfundingu jest to, że jeżeli nie uda się zebrać określonej kwoty w wyznaczonym terminie – wszystkie środki wracają do osób, które dokonały wpłaty.

Swój kurs możesz sfinansować na polskich platformach crowdfunding, taki jak np. polakpotrafi.pl lub wspieram.to. Najpopularniejsza platforma crowdfundingowa na świecie to kickstarter.com.

3. Freemium

O ile poprzednie 2 modele pomogą Ci sfinansować cały proces powstania kursu, to model Freemium bazuje już na gotowym produkcie lub usłudze. W dobie internetu jest on jednym z najczęściej wykorzystywanych modeli do sprzedaży usług poprzez strony internetowe czy aplikacje na telefony, świetnie sprawdza się także w grach online.

Model Freemium zakłada darmowy dostęp do podstawowej wersji usługi lub produktu i płatne dodatki. Korzystając z tej koncepcji biznesowej, możesz zaoferować swoim kursantom np. 2 lekcje gratis, a następnie kupno całego kursu. Dzięki darmowej próbce klienci będą mieli okazję zapoznać się z kursem i tym co oferujesz. Pamiętaj jednak, że to co dajesz w gratisie musi być na tyle dobre i wartościowe, aby klient chciał więcej i był gotów za to zapłacić.

4. Model subskrypcyjny

To jeden z najpopularniejszych modeli biznesowych, znany jeszcze długo przed internetem – np. jako prenumerata czasopism. Model subskrypcyjny to nic innego jak opłata pobierana w określonych odstępach czasu, np. co miesiąc, w zamian za dostęp do usługi.

Jeżeli mówimy o kursach internetowych, to ten model jest bardzo popularny w kursach językowych. Klient płaci co miesiąc abonament za dostęp m.in. do materiałów, konwersacji online, testów językowych itp. Co więcej, płatności cykliczne pozwalające na stworzenie takiego modelu abonamentowego, to integralna część WP Idea. Tworząc swój kurs przy pomocy tej platformy, możesz wykorzystać:

  • płatności półautomatycznie – wówczas ustalasz cykl (np. co miesiąc) i stawkę płatności, a system WP Idea wysyła do klienta maila z przypomnieniem o takiej płatności np. tydzień przed terminem.
  • płatności automatyczne – również ustalasz cykl (np. miesiąc) i stawkę płatności, a system sam (automatycznie) pobiera płatność z konta klienta i przedłuża mu dostęp. Klienta można poinformować mailowo (np. dzień wcześniej) o tym, że taka płatność zostanie pobrana i jeżeli będzie chciał, może ją anulować.

Jeżeli chcesz przeczytać więcej na temat płatności cyklicznych, zajrzyj do artykułu: „Płatności cykliczne: najwygodniejsza forma płatności? Stosujesz?”

Korzyścią takiego modelu dla Ciebie jest możliwość dokładnego zaplanowania przychodów ze sprzedaży, a dla użytkownika komfort, polegający na tym, że opłata daje mu dostęp do całego kursu lub pakietu lekcji na dany miesiąc. Obecnie najbardziej znane modele subskrypcyjne to Spotify czy Netflix.

5. Razor and blade

Spokojnie, to tylko tak brzmi, nie będziemy nikogo kroili, aby kupił Twój kurs internetowy. 😉 Wynalezienie tego modelu biznesowego (z ang. brzytwa i ostrze) często przypisywane jest firmie od żyletek – Gillette, bo to ona go bardzo rozpropagowała, lecz tak naprawdę istniał na rynku już wcześniej.

Jak już może się domyślasz, ten model polega na koncepcji, w której produkt podstawowy oferowany jest w niskiej cenie, np. maszynka do golenia, a większość dochodu dla firmy generowana jest przez sprzedawane wokół niego akcesoria, w przypadku firmy Gillette – żyletki albo kosmetyki. Inne popularne przykłady takiego modelu to sprzedaż drukarki komputerowej poniżej ceny jej produkcji, a następnie generowanie dochodu ze sprzedaży tonerów.

Jak taki model biznesowy odnieść do kursu internetowego? Np. sprzedając kurs uczący efektywnego planowania, możesz zaproponować swoim kursantom własne, autorskie notatniki czy planery i na nich zarabiać. Stworzenie kursu internetowego może być dopiero początkiem Twojej biznesowej drogi! Dowiedz się, czy jest coś jeszcze, za co Twoi kursanci będą chcieli zapłacić i zacznij to sprzedawać zgodnie z modelem brzytwy i ostrza.

Połącz kilka modeli i zwiększ swoje dochody z kursu internetowego!

Żaden z powyższych modeli biznesowych nie musi, a nawet nie powinien istnieć samodzielnie, jeśli chcesz zmaksymalizować zyski ze swojego kursu.

Jeśli nie masz zbyt dużo funduszy na start, zacznij od przedsprzedaży lub crowdfundingu. Kiedy już zbierzesz środki na wyprodukowanie kursu, przejdź na model Freemium, który z kolei możesz połączyć z modelem subskrypcyjnym, tak aby każdy abonament mógł odnawiać się automatycznie co miesiąc.

Kiedy już będziesz miał pomysł na formę abonamentową, pomyśl nad dodatkową usługą lub produktem, który będzie “ostrzem” dla Twojego kursu.

Z WP Idea to może się udać!

Jeżeli chcesz wystartować ze swoim kursem, platforma WP Idea umożliwi Ci łatwy i szybki start. Możesz przetestować, jak działa korzystając z 30-dniowego okresu próbnego. Wystarczy, że napiszesz do nas wiadomość, a my zainstalujemy dla Ciebie platformę.

Czas na Twój sukces!

Poznaj 3 kluczowe czynniki, które pozwolą Ci natychmiast zwiększyć sprzedaż. Wystarczy, że zapiszesz się do naszego newslettera i dołączysz do naszej społeczności przedsiębiorców. Dzięki temu nie przegapisz też informacji o promocjach!



Administratorem Twoich danych osobowych będzie Michał Jaworski, ul. Bielawy 22, 62-530 Kazimierz Biskupi, e-mail: kontakt@upsell.pl. Szczegółowe informacje o przetwarzaniu danych osobowych znajdują się w polityce prywatności. Ponadto, odnajdziesz je w wiadomości potwierdzającej zapis do newslettera.

Dodaj komentarz

Twój email nie zostanie opublikowany.

*