Jak skutecznie przekazać wiedzę w kursie online?

Niemal każdy może dziś stworzyć internetowy kurs i przemawiać do tysięcy osób. Nie wszyscy są jednak obdarzeni naturalnym talentem oratorskim. Spokojnie, wszystkiego da się nauczyć. Oto kilka podstawowych sposobów, jak skutecznie przemawiać do kursantów.Pierwszy raz przed kamerą jest bardzo stresującym doświadczeniem. Kilka tygodni lub nawet miesięcy zajęło planowanie inauguracji kursu online. Chcesz podzielić się z innymi doświadczeniem zdobywanym przez lata, ale w jakie słowa to ubrać?

W pamięci masz nauczycieli ze szkoły, o których wiedziałeś, że mają ogromny zasób wiedzy, ale lekcje wydawały ciągnąć się bez końca. To nie Twój styl. Ty masz zamiar frapująco i nieszablonowo podejść do ukochanego tematu. O czym musisz pamiętać?

Zasady retoryki

W czasach przed wynalezieniem pisma, mowa ludzka była jedynym orężem w porozumiewaniu się. Nawet w jakiś czas potem, gdy udoskonalano alfabet i materiały piśmiennicze, przekaz ustny stał ponad tekstem pisanym. Retoryce osobne rozważania poświęcił znany wszystkim Arystoteles. Sformułował kilka zasad, których przestrzeganie ma ułatwić komunikowanie się z odbiorcami. Filozof wyznaczył trzy obszary, na jakie trzeba zwrócić uwagę podczas przygotowywania przemówienia.

Zaangażowanie słuchaczy znacząco wzrasta, gdy mówca do logicznej argumentacji dołącza odwołania do emocji. Zdaniem Arystotelesa na pozytywny lub negatywny odbiór przekazu ma wpływ także osobowość, którą dzisiaj łączy się z odpowiednio wykreowanym wizerunkiem. Chodzi tu przede wszystkim o wiarygodność. Słuchacz musi być przekonany, że na specjalistyczne tematy wypowiada się ekspert dysponujący rozległą wiedzą.

Trzeci obszar, na jaki mówca musi zwrócić uwagę, to zróżnicowanie odbiorców. Wygłaszając przemówienie w sali wykładowej, nauczyciel akademicki wie mniej więcej, do kogo kieruje swe słowa. Mowa musi być poprawna i fachowa, ale może pozwolić sobie na kilka młodzieżowych sformułowań, aby nieco zmniejszyć dystans.

Internetowy kurs jest pod tym względem specyficzny, bo trudno ocenić, czy na szkolenie np. z zakresu stolarstwa artystycznego zapiszą się wyłącznie mężczyźni. Niemniej jednak, aby utrzymać zainteresowanie i koncentrację widzów, należy dopasować sposób mówienia do specyficznych cech grupy odbiorców.

Skuteczne sposoby na przekazywanie wiedzy

Poza wspomnianymi obszarami, na które warto zwrócić szczególną uwagę przy planowaniu wystąpienia, istnieje także kilka nie mniej ważnych aspektów. Ich uwzględnienie pozwala zachować klarowność przekazu, a słuchacze są w stanie zrozumieć nawet najbardziej zawiłe pojęcia.

  • Układ treści – dobrą praktyką jest już na samym początku zaprezentować plan wystąpienia i choć w kilku słowach rozwinąć poszczególne punkty. Podczas słuchania przemowy, mózg odbiorcy zaczyna naturalnie porządkować i utrwalać nowe informacje. Dotyczy to także samego prowadzącego, któremu agenda pomaga poradzić sobie z tremą.
  • Storytelling – słuchanie opowieści jest pierwotnym zwyczajem człowieka. Przed wiekami ludzie gromadzili się przy ogniskach i do późnej nocy snuli fantastyczne baśnie i bajki. To przecież z mitów dowiadujemy się najwięcej o kulturze starożytnej. W czasie śledzenia biegu fabuły pobudzane są określone ośrodki w mózgu, które odpowiadają również za zapamiętywanie. Warto zatem podczas prowadzenia kursu online opowiedzieć osobistą historię lub przywołać znaną anegdotę.
  • Unikaj tautologii – gdy kurs internetowy jest wzbogacony o materiały filmowe lub prezentację, należy przemyśleć hierarchię treści. Obraz jest uzupełnieniem słów, a zadaniem prowadzącego jest w tym czasie objaśnić np. definicję. W żadnym wypadku głos z offu nie powinien powtarzać informacji pokazanej na slajdzie. To bardzo często błąd, który zniechęca kursantów do dalszego śledzenia kolejnych odsłon szkolenia.
  • Właściwa wymowa i modulowanie głosu – przekaz będzie zrozumiały, gdy… będziesz wyraźnie mówić. Jeśli masz świadomość, że nie masz dykcji lektora, możesz dołączyć do kursu napisy. Zawiera je coraz więcej materiałów w mediach społecznościowych czy zwiastunów filmowych rodzimej produkcji. Warto także zmieniać dynamikę oraz głośność mówienia, aby odpowiednio podkreślić pojawienie się ważnej informacji.

To tylko wybrane sposoby na skuteczne przekazywanie wiedzy w kursach online. Przestrzeganie powyższych zasad powinno szybko przełożyć się na wzrost zainteresowania internetowymi szkoleniami. Niemniej jednak, każdy musi znaleźć własną drogę do sukcesu i swoją metodę nauczania.


Myślisz o własnym kursie online? Teraz możesz przetestować platformę do tworzenia i sprzedaży kursów >>WP Idea<< za darmo przez 30 dni. Wystarczy, że napiszesz do nas maila 🙂 Działaj!

Czas na Twój sukces!

Poznaj 3 kluczowe czynniki, które pozwolą Ci natychmiast zwiększyć sprzedaż. Wystarczy, że zapiszesz się do naszego newslettera i dołączysz do naszej społeczności przedsiębiorców. Dzięki temu nie przegapisz też informacji o promocjach!



Administratorem Twoich danych osobowych będzie Michał Jaworski, ul. Bielawy 22, 62-530 Kazimierz Biskupi, e-mail: kontakt@upsell.pl. Szczegółowe informacje o przetwarzaniu danych osobowych znajdują się w polityce prywatności. Ponadto, odnajdziesz je w wiadomości potwierdzającej zapis do newslettera.

Dodaj komentarz

Twój email nie zostanie opublikowany.

*