KURS ONLINE: Jak wybrać dobry mikrofon do kursu online?

Jakość obrazu i dźwięku w kursie online to podstawa. Nawet najlepsza prezentacja nie przykuje uwagi widzów, jeśli na drodze staną szumy komunikacyjne spowodowane słabym sprzętem audio. Może to nawet w znacznym stopniu wpłynąć negatywnie na rozumienie treści. Na co więc zwracać uwagę przy wyborze mikrofonu?

Zakup odpowiedniego mikrofonu do kursu online zależy w dużej mierze od warunków, w jakich dźwięk będzie nagrywany. Wbudowane w komputer mikrofony mogą generować efekt echa. Jakość dźwięku wówczas nie będzie zadowalająca, dlatego najlepiej od razu zrezygnować z tej formy nagrywania swoich lekcji i zdecydować się na zewnętrzny mikrofon.

Jaki mikrofon wybrać do nagrywania w domu?

Aby nagrać swój własny kurs online, nie trzeba korzystać z profesjonalnego studia. Można takie miejsce wygospodarować w biurze lub w domu. Nie pomieszczenie, a sprzęt odgrywa bowiem kluczową rolę w skutecznym przekazie merytorycznej wiedzy.

Przeglądając oferty sklepów, możesz natknąć się na dwa typy mikrofonów – dynamiczne i pojemnościowe. Mikrofony dynamiczne są przede wszystkim wytrzymałe oraz odporne na działanie wilgoci. Naturalnie ocieplają głos, jednak charakteryzuje je niska czułość. Sprawdzą się w pomieszczeniach o słabej akustyce. Mikrofony pojemnościowe są ich przeciwieństwem: odznaczają się wysoką czułością (co znaczy, że rejestrują również wiele dźwięków i szumów z otoczenia). Są przede wszystkim precyzyjne w odwzorowywaniu dźwięków. Wymagają zewnętrznego zasilania, jednak na początek wystarczy mikrofon z wbudowanym interfejsem audio (zasilanie przez USB).

Zarówno dynamiczne, jak i pojemnościowe mikrofony, sprawdzą się w domowych warunkach. Aby jednak dobrać mikrofon dopasowany do Twoich wymagań, musisz jeszcze wybrać charakterystykę kierunkowości, czyli jego czułość na dźwięki docierające do niego z różnych kierunków lub pod różnym kątem. Możesz zdecydować się na kierunkowość:

  • Kardioidalną – to najpopularniejszy typ kierunkowości spotykany zarówno w mikrofonach dynamicznych, jak i pojemnościowych. Taka charakterystyka zapewnia najlepszą reakcję na źródło dźwięku, o ile jest ono ustawione dokładnie na wprost mikrofonu – to znaczy, że sprzęt sprawdzi się dobrze, jeżeli będzie trzymany lub ustawiony na statywie bezpośrednio przed Tobą. Wówczas mikrofon dobrze wychwyci mowę, jednocześnie tłumiąc sygnały docierające z boków.
  • Ósemkową – to dwukierunkowa charakterystyka, która zapewnia odpowiednie dotarcie dźwięków z dwóch stron (z przodu oraz z tyłu). To dobre rozwiązanie w momencie, gdy kurs online nagrywany jest przez dwie osoby siedzące naprzeciwko siebie.
  • Shotgun – ten typ rzadko wykorzystywane w nagrywaniu dźwięków we wnętrzu, jednak sprawdzą się w przypadku, gdy wymagany jest wąski obszar czułości na wprost mikrofonu.
  • Dookólną – to wszechkierunkowa charakterystyka, która wyróżnia się jednakową czułością na dźwięki dobiegające z każdego kierunku. Mikrofony tego typu brzmią bardzo naturalnie, o ile pomieszczenie jest odpowiednio wyciszone oraz przystosowane do nagrywania dźwięków.

Mikrofon krawatowy, na słuchawkach czy ze statywem?

Do prowadzenia webinaru czy nagrywania dźwięku do kursu online można używać sprzętu ze standardowym typem podłączenia: USB lub jack. W przypadku czułych i precyzyjnych mikrofonów warto zainwestować w pop filtr (membrana), który stłumi zwarto-wybuchowe spółgłoski (np. “p”, “t”, “d” i “b”) oraz uchroni mikrofon przed dostaniem się wilgoci.

W zależności od charakterystyki kierunkowości mikrofon może być umieszczony nad mówcą, bezpośrednio przed nim, trzymany w ręku, a także przypięty do koszuli (tzw. mikrofon krawatowy). Ostatni, czyli tzw. krawatowy mikrofon, sprawdzi się przy nagrywaniu nie tylko dźwięku, ale również obrazu. Mikrofon będzie prezentował się subtelnie i nie będzie przeszkadzał podczas poruszania się. Do nagrywania prezentacji bez obrazu najlepszy będzie mikrofon na statywie. Wygodnym rozwiązaniem dla niektórych prelegentów jest wybór mikrofonu połączonego ze słuchawkami – szczególnie podczas prowadzenia webinarów, kiedy np. łączymy się z kimś na żywo.

Zalman MIC1 – dla początkujących (cena: 20-30 zł)

Niewielka cena i dobra jakość nagrywanego dźwięku, czyli idealny mikrofon na początek przygody ze szkoleniami w sieci. Przewodowy mikrofon z klipsem, dzięki czemu można przypiąć go między innymi do kabla od słuchawek lub do ubrania.

Trust Starzz – wydajny i przystępny (cena: około 80 zł)

Można go używać jako mikrofon wolnostojący lub ręczny. Nadaje się zarówno do nagrywania głosu, jak i transmisji dźwięków na żywo (na przykład podczas webinaru). Wyróżnia go poręczna konstrukcja oraz solidne wykonanie. Charakterystyka kardioidalna. Do dobrej jakości potrzebuje karty dźwiękowej.

Blue Snowball iCe – funkcjonalność i design (cena: 250-300 zł)

Pojemnościowy, przewodowy mikrofon z charakterystyką kardioidalną lub dookólną. Nie wymaga instalowania dodatkowego oprogramowania – wystarczy podłączyć sprzęt do komputera i już jest gotowy do użytku. Zapewnia świetną jakość nagrywanego dźwięku oraz komfort użytkowania – jest ustawiony na nóżkach, które zapewniają sprzętowi stabilność.

Blue Yeti – wysoka jakość i niezawodność (cena: około 600 zł)

Pojemnościowy mikrofon z charakterystyką kierunkową: kardioidalną, dookólną i stereo, dzięki czemu daje szerokie możliwości nagrywania dźwięku. Nie wymaga instalacji dodatkowego oprogramowania, jest solidnie wykonany, wyróżnia go przede wszystkim funkcjonalność. Może być traktowany jako profesjonalny mikrofon studyjny. Pomimo wpięcia do komputera za pomocą złącza USB zapewnia wysoką klarowność brzmienia. Funkcjonalność objawia się między innymi w opcjach zawartych na mikrofonie, takich jak: przełącznik charakterystyki kierunkowości, przycisk mute czy pokrętło głośności.

Odpowiednie przygotowanie kursu online nie musi generować dużych kosztów. Już za kilkadziesiąt złotych można kupić mikrofon zapewniający wysoką jakość dźwięku. Nie musisz też nagrywać lekcji wideo, w profesjonalnym studio nagraniowym. Zamiast tego możesz stworzyć prezentację wideo, za pomocą której przekażesz wiedzę swoim kursantom. O tym, jak przygotować taką prezentację przeczytasz w tych artykułach:

Czas na Twój sukces!

Poznaj 3 kluczowe czynniki, które pozwolą Ci natychmiast zwiększyć sprzedaż. Wystarczy, że zapiszesz się do naszego newslettera i dołączysz do naszej społeczności przedsiębiorców. Dzięki temu nie przegapisz też informacji o promocjach!



Administratorem Twoich danych osobowych będzie Michał Jaworski, ul. Bielawy 22, 62-530 Kazimierz Biskupi, e-mail: kontakt@upsell.pl. Szczegółowe informacje o przetwarzaniu danych osobowych znajdują się w polityce prywatności. Ponadto, odnajdziesz je w wiadomości potwierdzającej zapis do newslettera.

Dodaj komentarz

Twój email nie zostanie opublikowany.

*