Crowdfunding. O co chodzi?

Jeżeli nie wiadomo o co chodzi, to zawsze chodzi o pieniądze. I tak jest też w tym przypadku. Crowdfunding, to inaczej finansowanie różnych inwestycji i projektów przez zwykłych ludzi, którzy wykupują tzw. cegiełki. Jest to świetna alternatywa dla kredytów bankowych. Jeżeli więc masz pomysł na biznes, ale nie masz pieniędzy na jego realizację, możesz skorzystać z crowdfundingu. W Polsce ten sposób finansowania staje się coraz bardziej popularny.

Na czym polega crowdfunding?

Crowdfunding to szansa na realizację wielu inicjatyw, projektów i biznesów, które inaczej nie otrzymałyby niezbędnych środków. Pieniądze zbiera się przez internet, zazwyczaj na specjalnie do tego celu stworzonych portalach internetowych. Twórcy inicjatyw w zamian za wsparcie oferują m.in.:

  • udział w przyszłych zyskach,
  • udział w planowanym projekcie,
  • darmowe produkty itp.

To tylko niektóre z pomysłów. W tej kwestii nie ma żadnych ograniczeń. Zespół, który chce sfinansować swoją płytę może np. zaoferować pierwszy album z autografem, a twórcy aplikacji internetowych mogą udostępnić darmowy dostęp do niej przez jakiś czas.

fot. flickr/Tax Credits

fot. flickr/Tax Credits

Takie finansowanie jest całkiem bezpieczne. Jeśli pomysłodawca nie uzbiera wymaganej kwoty, wszyscy darczyńcy otrzymają swoje wypłaty z powrotem. W przypadku każdego projektu określany jest cel, autorzy, czas i suma potrzebna do jego realizacji. Niektórym osobom nie udaje się uzbierać potrzebnej kwotę, inni z kolei otrzymują znacznie więcej niż oczekiwali.

A wszystko zaczęło się od…

Internetowej kampanii przeprowadzonej w 1997 roku w USA przez fanów brytyjskiej grupy rokowej Marillion, którzy uzbierali 60 tysięcy dolarów na sfinansowanie trasy koncertowej swoich idoli. Zespołowi na tyle spodobał się ten pomysł, że wykorzystał tę metodę do sfinansowania swoich kolejnych albumów.

Crowdfunding w Polsce

Crowdfunding w Polsce staje się coraz bardziej popularny i coraz więcej osób decyduje się na skorzystanie z tej formy finansowania. Korzystał z niej m.in. Zbigniew Bródka, mistrz olimpijski w łyżwiarstwie szybkim, aby móc przygotować się do igrzysk olimpijskich w Soczi.

Portale, które zajmują się crowdfundingiem, to m.in.: PolakPotrafi.pl, Wspieram.to, SiePomaga.pl. Nie każdy pomysł jest jednak akceptowany przez administratorów. Jeżeli natomiast projekt się spodoba i uzyska minimalne wsparcie od darczyńców, wówczas pobierana jest prowizja.

Stwórz własną stronę crowdfunding

Jest jednak jeszcze jeden sposób, by zrealizować swój pomysł w oparciu o crowdfunding. Nie trzeba się nigdzie rejestrować, nikt nie weryfikuje pomysłu i nie jest pobierana prowizja.

Wystarczy stworzyć stronę na WordPressie, zainstalować wtyczkę Easy Digital Downloads, służącą do sprzedaży plików cyfrowych oraz wtyczkę Fundify Crowdfound, dzięki której można szybko stworzyć platformę crowdfunding i bez problemu pobierać opłaty od darczyńców.

Specjalnie do tej wtyczki udostępnione są szablony, więc zaprojektowanie strony będzie bardzo łatwe.

Czas na Twój sukces!

Poznaj 3 kluczowe czynniki, które pozwolą Ci natychmiast zwiększyć sprzedaż. Wystarczy, że zapiszesz się do naszego newslettera i dołączysz do naszej społeczności przedsiębiorców. Dzięki temu nie przegapisz też informacji o promocjach!



Administratorem Twoich danych osobowych będzie Michał Jaworski, ul. Bielawy 22, 62-530 Kazimierz Biskupi, e-mail: kontakt@upsell.pl. Szczegółowe informacje o przetwarzaniu danych osobowych znajdują się w polityce prywatności. Ponadto, odnajdziesz je w wiadomości potwierdzającej zapis do newslettera.

Dodaj komentarz

Twój email nie zostanie opublikowany.

*